Ibland kan det vara så att ett bilköp inte riktigt går som man vill. Det kan vara så att säljaren plötsligt vill höja priset, eller så anser man att bilen inte är värd det pris som begärs efter en provkörning. Det kan också vara så att allt är frid och fröjd under provkörningen men en kort tid efter att man köpt bilen och fått hem den börjar bilen visa olika fel. Då finns det lite olika sätt att gå till väga på.
Säljaren vill höja priset, eller om priset är för högt
Om något sånt här händer kan man välja att bara strunta i bilen. Om bilen varit utlagd på annons i sociala medier kan det dock vara klokt att lägga en kommentar om att säljaren till exempel försökt höja priset. Man kan också säga till säljaren att hålla sig till det överenskomna priset, eller så kan man framföra synpunkter om eventuella fel som finns på bilen. Då kanske säljaren sänker priset. Sedan får man helt enkelt avgöra om det är en tillräcklig sänkning.
Det är fel på bilen
Om det visar sig att det är fel på bilen efter köpet, och man misstänker att säljaren vetat om felen kan det vara klokt att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden för att få hjälp. De begär yttranden, intyg och annat från båda parter och med hjälp av dem går de igenom hela ärendet för att avgöra om någon part har rätt till ersättning, om köpet ska gå tillbaka eller om säljaren rentav ska åtgärda felen. Om bilen är köpt hos en bilfirma är chansen större att man faktiskt kan få ersättning för eventuella skador eller fel.